GBI Servicedesk
In deze rubriek maak je kennis met onze experts achter de GBI beheersoftware en onze vernieuwde GBI Servicedesk. Dit keer stellen we onze vragen aan Folkert Miedema, adviseur Riolering en Stedelijk Water. ‘Vanuit m’n expertise meebouwen aan de beste beheersoftware van Nederland: dat is gaaf.’
Waar komt jouw liefde voor het rioleringsvak vandaan?
‘Mijn ‘pake’ Fokke reed vroeger op de ‘tontsjewagen’. Dat was in een tijd dat er nog nauwelijks riolering was. Je zou kunnen zeggen dat het in mijn bloed zit. En tijdens mijn opleiding civiele techniek kreeg ik veel energie van rioleringsvraagstukken: ik was er tot in diep in de nacht mee bezig – zo interessant vond ik het. We hebben in Nederland een prachtig riolerings-systeem, maar hoe houden we dit in vorm en hoe voorkomen we wateroverlast? Vragen waarin ik mij graag verdiep.’
Waar houd jij je als rioleringsexpert zoal mee bezig?
‘Ik ben nu gedetacheerd als beleidsmedewerker riolering in de gemeente Hoogeveen / De Wolden. Ook word ik ingeschakeld voor allerlei riolerings-projecten en stedelijk water vraagstukken. Zo heb ik meerdere gemeenten

geadviseerd over vraagstukken rondom het voorkomen van wateroverlast. Daarnaast ben ik volop bezig met GBI: ik denk mee over de ontwikkeling van GBI World, betrokken bij implementatie van GWSW bij klanten en ik ben één van de experts die meedraait in de GBI Servicedesk. Wanneer je als gebruiker een issue hebt dat riool-gerelateerd is, kom ik in beeld.’
Bij welke vragen kun jij meerwaarde bieden?
‘Bijvoorbeeld bij vragen over het inladen van rioolinspectiebestanden. Dan is het fijn dat je als rioleringsexpert mee kunt kijken: ligt het issue aan de software of zit er iets in het bronbestand? Dankzij m’n kennis van GBI en het riool kun je al snel met een antwoord komen en gebruikers verder helpen. Met GBI World zit er trouwens al een check op inlezen van RibX bestanden ingebakken, dat scheelt een stuk.’
Hoe kijk jij als rioleringsexpert naar de ontwikkelingen binnen GBI World?
‘De update naar GBI World laat je niet alleen sneller en efficiënter werken. Het biedt je als beheerder ook veel nieuwe en verbeterde (riool) functionaliteiten. De rioolkaart met annotaties bijvoorbeeld. Via deze kaart heb je in GBImaps in één oogopslag in beeld wat de stroomrichting en de afmeting van het riool is. De styling van de kaart sluit heel mooi aan bij de standaard van RIONED en GWSW.’
‘Ook een verbetering is dat alle riooldata nu in de cloud zit. Deze rioolviewer maakt het eenvoudiger om je informatie zoals inspectiefilmpjes te delen met een partij die bijvoorbeeld een maatregelentoets doet.’
Zie je als rioleringsexpert nog kansen voor gebruikers?
‘Het mooie aan GBI World is dat het allerlei mogelijkheden biedt voor uitbreiding en verbinding. Het platform principe maakt het mogelijk om data en applicaties van derden met GBI te verbinden, óók voor riolering en stedelijk water. Daar hebben we nu volop stappen in gezet en gaan we steeds meer koppelingen bieden. Via GWSW.OroX deel je nu al heel eenvoudig jouw rioleringsdata met anderen in de keten en upload je jouw riooldata als open data naar RIONED.’
Meer weten over de kennis en ervaring van Folkert? Check zijn Linkedin-pagina.
Over de GBI Servicedesk
Antea Group heeft de volledige ondersteuning voor GBI gebruikers al weer geruime tijd in eigen beheer genomen met de hernieuwde GBI Servicedesk. Bij onze eigen GBI Servicedesk kun je als GBI gebruiker terecht voor al je vragen over GBI, opleiding, training, bugs of wishes, support, installaties en ondersteuning. Over GBI 6 én GBI World. Wij helpen je verder!
In een serie interviews stellen we de medewerkers van onze GBI Servicedesk aan je voor. Hier bijvoorbeeld met Frank Leijssenaar; customer succes manager bij GBI, of Tim Bulk; adviseur beheer en GBI én fan van beheer.
Je bereikt de GBI Servicedesk via
- Website: gbibeheersysteem.nl
- Telefoon: 0513 – 63 44 44
- E-mail: servicedesk@gbibeheersysteem.nl
- Chat: op gbibeheersysteem.nl
of op gbiworld.nl - Elke werkdag tussen 8:00 en 17:00 uur staan onze GBI experts voor je klaar!