Afgelopen tijd hebben we GBI beheersysteem versneld ontwikkeld om weer het meest gebruiksvriendelijke beheersysteem te zijn. Omdat de werelden van beheer, data en ICT sterk in ontwikkeling zijn, veranderen ook de eisen aan een beheersysteem. Samen met GBI gebruikers, de Gebruikersvereniging Antea Group (GVAG) en partners ontwikkelden we daarom de nieuwe standaard in beheersoftware: GBI World.
Met ontwikkeling naar GBI World bieden we het meest innovatie, datagedreven ‘smart asset platform’ voor beheer openbare ruimte. GBI heeft zich ontwikkeld zich tot GBI World en uiteraard blijft ook GBI 6 volledig beschikbaar voor onze huidige gebruikers. Hieronder vind je antwoorden op een aantal veel gestelde vragen.
GBI beheersysteem is software voor het beheer van de openbare ruimte. Het registreren, analyseren, plannen en begroten van objecten in de openbare ruimte. Daarbij gaat het om kapitaalgoederen (of ‘assets’) als wegen, riolering, civiele kunstwerken, openbare verlichting, openbaar groen, bomen, speeltoestellen, verkeerborden en markeringen, straat- en parkmeubilair, gebouwen, watergangen en oevers enzovoorts.
GBI® is een product van advies- ingenieursbureau Antea Group. Antea Group levert en ontwikkelt al sinds 1984 beheersoftware voor gemeenten en andere terrein beherende organisaties. GBI staat voor Geïntegreerd Beheer Informatiesysteem.
De wereld van beheer verandert. Steeds meer grote opgaven komen samen in de bestaande leef- en beheeromgeving. Denk aan klimaat en gezondheid, duurzaamheid en circulariteit, beleving en participatie, woningbouw, vervangingsopgave en assetbeheer. Ook de werelden van ICT, data en software veranderen en de eisen van de overheid zijn eveneens voortdurend in beweging. We willen altijd en overal toegang tot onze data en bestanden, thuis, op de werf of in de werkbus. We willen informatie delen met anderen (ketenpartners, aannemers, inspectiebedrijven, buitendienst). Mobiel en in de cloud werken is tegenwoordig heel gewoon. De overheid stelt andere eisen aan ICT, met common ground waarbij de data onafhankelijk gemaakt wordt van de applicaties en via API’s wordt bevraagd bij de bron. Ook de eisen aan security en informatieveiligheid veranderen. Standaarden in ons vakgebied zijn volop in ontwikkeling; van IMBOR, tot SOR en BORius.
Dit maakt dat technieken verouderen en bestaande oplossingen in de toekomst niet meer voldoen. Beheerders hebben behoefte aan moderne, nieuwe en toekomstbestendige tooling om hun werk goed te kunnen vervullen. Beheersoftware die naadloos aansluit op de nieuwe standaarden, die het delen en samenwerken met partners in de keten gemakkelijker maakt, waarbij je plaats- en locatieonafhankelijk kunt werken. Dit betekent dat we met GBI slim moesten blijven ontwikkelen en de juiste kennis en technieken integreren om nu en in de toekomst steeds weer het meest complete en gebruiksvriendelijke beheersysteem van Nederland te blijven bieden. Dit doen we immers al meer dan 30 jaar, met kennis, kunde en een flinke dosis passie.
Daarom ontwikkelden we GBI World; hét smart asset platform voor management van de fysieke leefomgeving.
Met GBI World ben je als beheerder klaar voor de toekomst:
GBI World is vandaag al beschikbaar en wordt bij verschillende gemeenten gebruikt. Gebruikers zijn erg tevreden over de performance, gebruiksgemak en de koppelingen op het platform. Meer over hun ervaringen lees je bijvoorbeeld hier en hier.
Verschillende gemeenten hebben de update naar GBI World al doorlopen. Dat gaat snel en soepel. Je huidige GBI 6 inrichting en waardevolle data gaan één-op-één en ongewijzigd over. Géén dataverlies. Gegarandeerd!
Na opdracht brengen we binnen twee weken jouw huidige GBI data en inrichting over naar de cloud. Uiteraard wordt jouw GBI data zorgvuldig gecontroleerd, wordt elke stap met jou afgestemd en worden de resultaten van de controles op data, consistentie en conversie zorgvuldig vastgelegd. Binnen enkele weken ben je weer in productie, nu in GBI World; vanuit de cloud en kun je ervaring opdoen. Wij zorgen er uiteraard voor dat jouw vertrouwde GBI inrichting en formulieren (paspoorten) voor je klaar staan in GBImaps. Na een korte instructie ga jij al aan de slag! Daarna zetten we in nauw overleg eventuele maatwerkinrichting, scripts, referentielagen en koppelvlakken over. We houden het tempo hoog, zodat je zo snel mogelijk de voordelen van het werken met GBI World kunt ervaren.
Afgelopen tijd hebben we GBI World ontwikkeld en uitgerold. Deze nieuwe generatie beheersoftware is live in productie en draait bij klanten. GBI World biedt tal van verbeterde en soms gloednieuwe functies en modules zoals:
De software wordt uiteraard voortdurend verder ontwikkeld en nóg beter gemaakt. Wat dat betreft staan we natuurlijk nooit stil. Het voordeel van werken met GBI World in de cloud is dat we continuous delivery aanbieden. Zodat je altijd beschikt over de meeste actuele versie. Geen gedoe meer met tussentijds updates, of werken met oude versies. Een van de vele voordelen van GBI World. Enkele voorbeelden die de komende tijd op de roadmap voor GBI World staan:
In samenspel met onze gebruikers via GVAG expertgroepen werken we zo aan continue updates en verbeteringen van GBI World.
De nieuwe ontwikkelingen worden natuurlijk gericht op GBI World. De oude, vorige generatie software GBI 6, dateert al uit 2011 en nadert het einde van de levensduur en ontwikkeling:
Ja, natuurlijk kan dat. GBI World heeft uitgebreide mogelijkheden voor applicatiebeheer en om de software op maat voor jou in te richten en af te stemmen. Uiteraard zetten wij GBI World gebruiksklaar voor je neer. Je houdt altijd toegang tot jouw waardevolle data in de cloud en het eigendom van de data blijft bij jou. Dat is contractueel goed geborgd. Wij zorgen dat de servers, software en database voor jou beschikbaar zijn. Het bestuur van de GVAG heeft daarvoor een SLA (Service Level Agreement) vastgesteld. Updates en releases van de software installeren wij voor jou in de cloud. Daarmee beschik je altijd over de meest actuele versie en heb je geen kostbare installaties en Oracle licenties, updates, patches of ondersteuning meer nodig.
Als gemeentelijke applicatiebeheerder kun je tal van dagelijkse werkzaamheden uitvoeren om GBI World naar jouw wens in te richten. In de GBIportal kun je zelf gebruikers aanmaken, tegels toevoegen en rechten instellen. Ook GBImaps kun je vrijwel helemaal op maat maken. Met formulieren (paspoorten), referentielagen, achtergrondlagen, datakoppelingen enzovoorts. Met de gloednieuwe ‘formulieren-editor’ maken we het aanmaken of bewerken van formulieren (paspoorten) nog eenvoudiger voor je en veel visueler. Je ziet meteen wat je krijgt en hoe het formulier er uit ziet. Ook geeft dit je veel meer grip op – en inzicht in – de domeinwaarden en attributenlijsten. Helder en gestructureerd inzicht in de datastructuur en aanpassen op één centrale plek.
Na de training applicatiebeheer beheers je dit en kun je zelf aan de slag om GBI World naar wens verder in te richten. En kom je er niet helemaal uit? We helpen je graag met documentatie en ondersteuning vanuit onze GBI Servicedesk.
Bij onze eigen GBI Servicedesk kun je terecht voor alle vragen over GBI, opleiding, training, bugs of wishes, support en ondersteuning. Antea Group heeft de ondersteuning met de GBI Servicedesk weer in eigen beheer genomen. Gebruikers van GBI beheersysteem kunnen met al hun GBI 6 én GBI World vragen terecht bij onze vernieuwde Servicedesk.
De GBI Servicedesk van Antea Group biedt ondersteuning en support voor alle GBI versies: 6 én GBI World. Het afgelopen jaar hebben we flink geïnvesteerd in verbetering van onze GBI Servicedesk, met extra capaciteit en expertise, betere bereikbaarheid en met een nieuw ticketsysteem. We hebben het aantal calls met ruim 230% zien groeien en een tevredenheidscore van 99% over de afhandeling.
De GBI Servicedesk wordt bemenst door ervaren GBI experts, met kennis van beheer, data en ICT. Vaak vertrouwde gezichten met jarenlange ervaringen in de inrichting en het gebruik van GBI ook als applicatiebeheerder in jullie klantomgevingen. Klanten laten ons weten dat ze vooral blij zijn met de vakinhoudelijke kennis en expertise die er bij de GBI Servicedesk aanwezig is, zowel bij de 1e als ook de 2e lijn. We lossen vragen voor je op en fixen problemen met de inrichting of gebruik. We bieden ook ondersteuning voor jouw maatwerkinrichting van GBI 6, die blijft gewoon werken.
Je bereikt de GBI Servicedesk via:
Elke werkdag tussen 8:00 en 17:00 uur staan onze experts voor je klaar!
En via de GBI Academy vind je verschillende trainingen, opleidingen en werkplekbegeleiding, die jou vertrouwd maken in het werken met de verschillende modules van GBI World of je nu gebruiker of applicatiebeheerder bent.
Updaten naar GBI World, of nog een tijdje blijven werken met GBI 6? Die keuze is altijd aan jou. Je kan na 2022 blijven vertrouwen op de functionaliteit, kwaliteit en prestaties van de huidige GBI 6 versie. In de loop van 2022 brengen wij – met DataQuint – de finale 6.4.2.-release uit. Deze wordt met ingang van 2023 volledig door Antea Group ondersteund. Wij kunnen die op een voor jou passend moment installeren. Voor jou als GBI 6 gebruiker verandert er niets. De licenties voor GBI 6 blijven geldig.
Stiekem toch al aan het nadenken over the next step? Weet dan dat je – op elk gewenst moment– vanuit jouw huidige GBI versie eenvoudig en vrijwel naadloos de update maakt naar GBI World. In overleg met jou adviseren we graag wat passend is en op welk moment. Het nieuwe smart asset platform ondersteunt jou volop bij het beheer van vandaag én morgen: cloud-based, excellente performance, uitgerust met de nieuwste applicaties en modules, gebouwd voor de actuele standaarden. GBI World biedt een nog betere performance en is uniek in haar gebruiksgemak.
GBI 6 is een product van Antea Group en kun je gewoon blijven gebruiken. Antea Group komt álle contractuele verplichtingen na. Ben je gebruiker van GBI 6, dan blijft jouw licentie onbeperkt geldig en ook support is én blijft geborgd. Natuurlijk staat voor elke GBI 6 gebruiker de update naar GBI World beschikbaar. Dan kun je gebruikmaken van alle voordelen en toekomstbestendige oplossingen die dit platform biedt.
De GVAG (Gebruikersvereniging Antea Group) is een onafhankelijke gebruikersvereniging voor informatiesystemen voor het beheer van de openbare ruimte. De GVAG wil een centrale rol spelen bij het bevorderen, bewaken en borgen van de kwaliteit van beheersoftware. Het GVAG bestuur is positief over de visie van Antea Group met betrekking tot de doorontwikkeling van GBI en waar we vandaag de dag staan: open source, toegankelijk via internet, toekomstgericht en slim ontrafelen van functionaliteiten op een logische plek. De GVAG ondersteunt daarmee de ontwikkeling naar GBI Word en de verbeteringen die dit voor GBI gebruikers oplevert.
Ook gebruikers van GBI beheersysteem zijn tevreden over de performance van GBI World, het gebruiksgemak en de mogelijkheden die het platform biedt. Lees hier bijvoorbeeld de ervaringen van gemeenten als Borne en Vlaardingen.
Wij staan je graag te woord! Neem contact op met een van onze accountmanagers via onderstaande knop. Je kunt hen natuurlijk ook benaderen voor meer uitleg, toelichting, advies over de update, of een demo om te ervaren hoe GBI World werkt de praktijk! We vertellen je graag meer.
E-mail: gungor.arslan@anteagroup.nl
Telefoon: 06 537 072 4
E-mail: cor.leenstra@anteagroup.nl
Telefoon: 06 531 560 89
Neem even contact op. We komen graag persoonlijk (online) bij je langs voor een demo, toelichting of meer informatie!